
Op de Sint-Pietersberg, tussen de grazende schapen en de rustige natuur, trok Pieter (13) enthousiast mee op schapenwandeling tijdens Moederdag. Voor hem was de reden om deel te nemen heel eenvoudig: “Omdat ik het heel leuk vind om meer te leren over schapen.”
Tijdens de wandeling luisterde Pieter aandachtig naar de uitleg en ontdekte hij van alles over het leven van de kudde. Vooral het gedrag van de schapen vond hij interessant. “Ik heb geleerd waarom ze reageren op honden.” Ook het wandelen tussen de dieren maakte indruk. “Ik vond de wandeling het leukst omdat ik veel heb geleerd.”
Af en toe bleef de kudde rustig grazen terwijl de deelnemers genoten van het uitzicht en de stilte van de natuur. Dat is volgens Pieter ook precies waarom hij liever in de natuur is dan in de stad: “In de natuur zitten dieren en het is lekker rustig.”
Als hij zelf één dag herder mocht zijn, zou hij zich geen moment vervelen. “Heel veel klusjes rondom de schapen,” vertelt hij enthousiast. En als mascotte van de kudde kiest hij zonder twijfelen voor Vlaflip, een lammetje met bruine en witte kleuren dat hem doet denken aan het dessert vlaflip.
Volgens Pieter is de schapenwandeling “een leuk uitje om lekker met schapen bezig te zijn en er meer over te leren met een herder.” Eén ding staat na deze dag alvast op zijn verlanglijstje: ooit leren fluiten “zo goed als herder Jelle”.

📸 Benieuwd naar de sfeerbeelden van de wandeling? Bekijk hier de foto's